Carregant...
 

Consulta vinculant en relació amb la tributació de la donació de valors representatius de la participació en els fons propis d’una societat andorrana.

Número de consulta: CV0348-2025
Data d'emissió: 02/07/2025
Normativa: Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques

Consulta

ANTECEDENTS

Consulta vinculant – Tributació de la donació de les participacions sobre una societat patrimonial familiar

El Sr. A, actuant en nom i representació pròpia;

EXPOSA

Que, d’acord amb el que disposa l’article 65 de la Llei 21/2014, del 16 d’Octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari i l’article 25 del Reglament de desenvolupament de la mateixa, interessa formular la següent Consulta Tributària, els efectes de la qual serien aplicables al règim de tributació d’IRPF, a partir del present exercici 2025 en endavant.

MANIFESTACIONS PRÈVIES

D’acord amb els requisits establerts a l’article 65 de la Llei 21/2014, del 16 d’Octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari i l’article 25 del Decret de 24 de març de 2013, pel qual s’aprova al Reglament d’aplicació dels Tributs, es manifesta expressament que en el moment en què es presenta aquest escrit, no s’està tramitant cap procediment ni recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària dels fets plantejats en la consulta.

NORMATIVA APLICABLE

- Text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques (“LIRPF”).

DESCRIPCIÓ DELS FETS

El consultant, el Sr. A (en endavant, el consultant) és una persona física resident fiscal al Principat d’Andorra. Al 2022, el consultant va adquirir en plena propietat 100 participacions socials de la societat andorrana B, en motiu de la seva constitució.

Respecte al total de la societat, el número de participacions adquirides pel consultant representa una participació del 33% en el capital social, format per 300 participacions de 10,00 € de valor nominal unitari, respectivament.
LesLleis.com

Per la seva banda, la societat B (en endavant, la societat) és una societat de gestió del patrimoni familiar, que té per objecte social, entre altres activitats, tota activitat relacionada amb l’explotació i gestió, la tinença, adquisició, administració i alienació de tota classe de béns i drets, tant mobles com immobles.

A efectes de la present consulta s’informa que:

1) La societat està íntegrament participada pel consultant i 2 germans del consultant. Concretament, el 66% restant de la societat està participada per 2 germans del consultant, que ostenten un 33% cada un, respectivament. Per tant, la totalitat dels socis ostenten vincle parentiu de segon grau entre ells.

2) Tanmateix, s’informa que el consultant i els 2 germans en qüestió, son a la vegada administradors solidaris de la societat. No obstant, la mare dels 3 germans també es administradora solidària, si bé no té la condició de sòcia de la societat.

3) Per últim, s’informa que la societat està composada en més d’un 50% dels seus actius per béns immobles ubicats al Principat d’Andorra.

Així doncs, el consultant pretén realitzar una donació de 25 participacions socials de la societat B, en favor d’un quart germà (que actualment, no participa en la societat), també resident fiscal a Andorra, amb la voluntat d’ordenar el patrimoni familiar i facilitar el relleu generacional.

Es convenient fer esment que, com a conseqüència d’aquesta eventual donació la composició dels socis seguirà sent 100% titularitat de 4 germans (incloent, el consultant), que ostenten un vincle parentiu consanguini de fins a segon grau entre ells.



El contingut d’aquest text
és d'accés exclusiu per a usuaris subscrits

La subscripció a LesLleis.com inclou:
  • Accés il·limitat als textos refosos de lleis i reglaments
  • Lectura de textos legals vigents anteriors al BOPA
  • Inclusió de texts a demanda
  • Sense publicitat