Carregant...
 

Llei reguladora de les mesures per garantir la transició cap a l’euro al Principat d’Andorra (Text refós per LesLleis.com)


Atès que el Consell General en la seva sessió del dia 11 d’octubre del 2000 ha aprovat la següent:
LesLleis.com

Llei reguladora de les mesures per garantir la transició cap a l’euro al Principat d’Andorra

Exposició de motius

L’adopció de l’euro com a moneda única als estats membres que participen a la fase tercera de la Unió Econòmica i Monetària (UEM) no queda sense conseqüències per al Principat d’Andorra. Andorra, amb la seva especificitat en els àmbits econòmic, comercial i financer, ha utilitzat majoritàriament les unitats monetàries dels països veïns en les transaccions comercials, i aquestes desapareixen a favor de l’euro.

El marc jurídic de l’euro queda definit en els reglaments CE núm. 1103/97 i núm. 974/98 del Consell de la Unió Europea, que estableixen les normes i els principis bàsics que cal respectar per garantir i facilitar la introducció de la nova moneda als estats membres participants. No obstant això, les normes i principis que estableixen aquests reglaments no són d’aplicació directa en països tercers, com és el cas del Principat d’Andorra.

En aquesta situació, la present Llei és necessària per integrar en el marc jurídic andorrà els principis bàsics que han de regular la introducció al nostre país de la nova moneda. Sens dubte, la substitució de diverses de les unitats monetàries utilitzades en el nostre país a favor d’una nova unitat de compte, suposa una transició que afecta la vida econòmica, financera i quotidiana de tots els ciutadans. També cal subratllar que les autoritats andorranes cooperaran amb la Comunitat Europea en la lluita contra la falsificació de bitllets i monedes euro, així com en la introducció o expedició de moneda falsa euro, d’acord amb les normes vigents al Principat.

Aquesta transició ha de fer-se amb les garanties suficients per a tots els agents econòmics i en particular per als consumidors. En aquest sentit, la present Llei dota Andorra de les mesures adequades per garantir que la transició es realitzi amb tota seguretat jurídica. Més concretament, la Llei garanteix la continuïtat dels contractes, la transparència en la redenominació d’imports, mitjançant l’obligatorietat d’aplicació dels tipus de conversió fixats i de les normes de conversió i d’arrodoniment, el principi de no prohibició-no obligació, i la gratuïtat en les operacions de redenominació i canvi de bitllets i monedes.
Article 1. Àmbit d’aplicació Image

1. Els drets i les obligacions de qualsevol instrument jurídic, és a dir, les disposicions legals i reglamentàries, els actes administratius, les resolucions judicials, els contractes, els actes jurídics unilaterals, els instruments de pagament diferents de bitllets i monedes, i la resta d’instruments amb efectes jurídics, denominats en qualsevol unitat monetària que desapareix a favor de l’euro, s’entendran també en euros a partir de l’entrada en vigor d’aquesta Llei i fins al 31 de desembre del 2001, i únicament en euros a partir de l’1 de gener del 2002.

2. A aquests instruments jurídics se’ls aplicaran les normes de conversió i d’arrodoniment i els principis informadors de l’euro establerts en el Reglament CE 1103/97, en els articles 1, 6, 7, 8 apartats 1, 2 i 3, article 14 del Reglament CE 974/98 i el Reglament 2866/98, que es publiquen com a annex de la present Llei.

3. Sense perjudici de les normes de conversió i arrodoniment, en cas de conversió a euros de sancions pecuniàries, tributs, preus, tarifes i altres imports monetaris establerts segons una escala per trams, quan per l’aplicació de les normes de conversió i arrodoniment s’obtingui la mateixa quantitat en trams diferents, s’ha d’incrementar en un cèntim d’euro la xifra corresponent al tram superior.

Mostra redacció anterior, vigent del 09/11/2000 al 23/01/2002
Article 1. Àmbit d’aplicació

1. Els drets i les obligacions de qualsevol instrument jurídic, és a dir, les disposicions legals i reglamentàries, els actes administratius, les resolucions judicials, els contractes, els actes jurídics unilaterals, els instruments de pagament diferents de bitllets i monedes, i la resta d’instruments amb efectes jurídics, denominats en qualsevol unitat monetària que desapareix a favor de l’euro, s’entendran també en euros a partir de l’entrada en vigor d’aquesta Llei i fins al 31 de desembre del 2001, i únicament en euros a partir de l’1 de gener del 2002.

2. A aquests instruments jurídics se’ls aplicaran les normes de conversió i d’arrodoniment i els principis informadors de l’euro establerts en el Reglament CE 1103/97, en els articles 1, 6, 7, 8 apartats 1, 2 i 3, article 14 del Reglament CE 974/98 i el Reglament 2866/98, que es publiquen com a annex de la present Llei.

Modificat per l’article únic de la Llei de modificació de la Llei reguladora de les mesures per garantir la transició cap a l'euro al Principat d'Andorra, del 13 de desembre del 2001.


Article 2. Gratuïtat de les conversions

1. Les conversions com a conseqüència de l’article 1 són gratuïtes per als consumidors. Així doncs, no es poden cobrar despeses, comissions, suplements, preus o altres conceptes similars o amb efecte anàleg sobre aquests tipus d’operacions, sense perjudici de les normes d’arrodoniment.

2. Les conversions d’efectiu que hagin de realitzar les entitats del sistema financer per executar les ordres dels seus clients també són gratuïtes.
Article 3. Redenominació del capital social de les societats

Als efectes de l’article 1 d’aquesta Llei, el capital social de les societats es redenominarà en euros seguint un dels dos mètodes que s’estableixen en els articles 4 i 5 següents.
Article 4. Redenominació simple del capital social

1. La redenominació de la xifra de capital social de les societats mercantils es realitza exclusivament aplicant el tipus de conversió fix a la xifra de capital social. L’import resultant d’aquesta operació s’arrodoneix al cèntim d’euro més pròxim segons l’establert en l’article 1.

2. El valor nominal de les accions o participacions és el resultat de multiplicar la xifra de capital social en euros pel número que expressi la part proporcional del capital social que representava el valor nominal de l’acció o participació respecte a la xifra de capital social en la unitat de compte anterior. El valor nominal de l’acció en euros resultant d’aquesta operació no s’arrodoneix, si bé, per raons pràctiques i únicament a títol informatiu, es pot reduir el nombre de decimals a un màxim de sis (6). A efectes legals i estatutaris, el valor nominal de l’acció és el valor corresponent a la proporció de l’acció o de la participació respecte al capital social, sense arrodonir.

3. Les societats poden, a partir de l’entrada en vigor d’aquesta Llei, redenominar la xifra de capital social, segons el mètode exposat anteriorment. A l’efecte d’inscripció al Registre de Societats, és suficient aportar un certificat o una acta de l’òrgan de govern de la societat, on consti fefaentment que s’ha procedit a la redenominació de la xifra de capital social segons el mètode indicat en aquest article. Aquesta inscripció al Registre és gratuïta, i queden modificats els estatuts de la societat.
Article 5. Redenominació del capital social amb ajust del valor nominal de les accions

1. Si com a conseqüència de la redenominació seguint l’article anterior, el valor nominal de l’acció o participació resultant és una xifra amb més de dos decimals, l’òrgan de govern de la societat pot acordar l’augment o la reducció del capital social només a l’efecte d’arrodonir el valor nominal de l’acció o participació al cèntim més pròxim.

2. La xifra de capital social resultant és la suma dels valors nominals de les accions o participacions un cop ajustades d’acord amb aquest article. L’augment de capital social es fa amb càrrec a reserves voluntàries i la reducció de capital es realitza amb contrapartida a reserves.

3. En el cas de societats anònimes, no es pot procedir a l’arrodoniment a la baixa del valor nominal de l’acció quan el capital social resultant sigui inferior al mínim legalment establert. En aquest cas es procedeix a un arrodoniment a l’alça. De la mateixa manera, en el cas de les societats limitades no es pot procedir a l’arrodoniment a l’alça del valor nominal de l’acció quan el capital social resultant sigui superior al màxim legalment establert. En aquest cas es procedirà a un arrodoniment a la baixa.

4. L’acord d’augment o reducció de capital ha d’elevar-se a públic i posteriorment s’ha d’inscriure al Registre de Societats. Per procedir a aquesta modificació estatutària no caldrà l’autorització prèvia del Govern. La redenominació del capital social amb ajust del valor nominal de les accions, segons els termes establerts en els apartats anteriors, és gratuïta tant pel que fa a l’elevació a públic com pel que fa a la inscripció al Registre.

5. El benefici de gratuïtat establert en aquest article no és aplicable a les societats que es constitueixin a partir de l’entrada en vigor d’aquesta Llei i abans del 31 de desembre del 2001, ni a aquelles que durant aquest període procedeixin a una reducció o a un augment de la xifra de capital social, sense haver procedit prèviament a la seva redenominació.




Registreu-vos a LesLleis.com per

accedir al contingut complert d'aquesta pàgina.