Carregant...
 

Consulta vinculant en relació amb la consideració d’aportació no dinerària d’altres actius i escissió als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial.


Consulta

ANTECEDENTS
LesLleis.com

OBJECTE

Consulta tributària vinculant sobre l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial (Llei 17/2017) en una operació d’escissió parcial d’un immoble entre societats íntegrament participades per la mateixa persona física, i la seva eventual incidència sobre una operació prèvia acollida al mateix règim.

PERÍODE APLICABLE

Any 2026 i següents.

NORMATIVA APLICABLE



El Sr. A, amb la condició de contribuent per l’impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) al Principat d’Andorra, actuant en nom propi,

MANIFESTA

Que en el moment de presentar aquest escrit no s’està tramitant un procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària que li correspon, plantejat en la consulta.

i,

EXPOSA

Que, d’acord amb el que disposa l’article 65 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari i l’article 25 del Reglament de desenvolupament de la mateixa, interessa formular la següent Consulta Tributària, els efectes de la qual serien aplicables en les operacions la naturalesa de les quals s’expressa en l’escrit de consulta, realitzades a partir de l’exercici 2026 i següents:

I. ANTECEDENTS

1. Que el consultant va adquirir, per adjudicació i acceptació d’herència de la seva mare, la Sra. B, un bé immoble. El Sr. A va destinar l’immoble al lloguer, afectant-lo al desenvolupament d’una activitat econòmica.

2. Que, en el marc d’una ampliació de capital formalitzada mitjançant escriptura pública el 2019, el consultant va aportar l’esmentat immoble a la societat C, entitat constituïda mitjançant escriptura pública autoritzada pel notari andorrà. La societat es troba íntegrament participada pel consultant, que n’és soci únic des de la seva constitució.

3. Que l’operació descrita es va estructurar com una aportació no dinerària d’altres actius efectuada per persona física, d’acord amb el que preveu l’article 2.4, lletra b), de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial (d’ara endavant, la “Llei 17/2017”), en la mesura que concorrien els requisits següents:

- El consultant va aportar un element patrimonial afecte al desenvolupament d’una activitat econòmica,
- L’aportació es va realitzar a favor d’una entitat resident al Principat d’Andorra,
- El consultant va rebre, com a contraprestació, valors representatius del capital social de l’entitat beneficiària de l’aportació, la societat C.


4. Que, en relació amb aquesta primera aportació efectuada l’any 2019, el consultant va comunicar l’operació al Departament de Tributs i de Fronteres en el 2019, amb caràcter previ a l’atorgament de l’escriptura pública corresponent, en compliment del que estableix l’article 16 de la Llei 17/2017.

5. Que, el consultant no va renunciar a l’aplicació del règim fiscal especial previst a la Llei 17/2017, de manera que:

- Les rendes posades de manifest amb motiu de la transmissió de l’immoble no es van integrar a la base de tributació de l’impost sobre la renda de les persones físiques del consultant, d’acord amb l’article 3.1 de la Llei 17/2017.
- Les participacions rebudes de la societat C es van valorar, a efectes fiscals, pel mateix valor fiscal que tenia l’immoble en el patrimoni del consultant, segons l’article 4.1.
- L’immoble aportat es va registrar fiscalment en la societat C pel mateix valor fiscal i amb la mateixa data d’adquisició que tenia en seu del consultant, d’acord amb l’article 5.1 de la Llei 17/2017.


6. Que, en conseqüència, la plusvàlua latent existent en el moment de l’aportació realitzada l’any 2019 va quedar diferida, en els termes dels articles 3, 4 i 5 de la Llei 17/2017.

7. Que, actualment, el consultant és soci únic de les societats següents:

- Societat C, titular actual de l’immoble aportat l’any 2019, i que desenvolupa una activitat de gestió i explotació del patrimoni propi, que comprèn, entre d’altres, la tinença, adquisició, gestió, administració, explotació i alienació de béns i drets, tant mobles com immobles.
- Societat D, íntegrament participada pel consultant, i que desenvolupa igualment una activitat de gestió i explotació del patrimoni propi.


8. Que l’existència de dues societats patrimonials íntegrament participades pel consultant respon a una primera fase d’ordenació i racionalització dels seu patrimoni, amb la finalitat de separar i especialitzar la gestió dels diferents actius, facilitant-ne una administració més eficient, una millor gestió del risc i una major claredat en el seguiment econòmic i financer de cada línia patrimonial.

9. Que aquesta estructura constitueix el marc previ per a futures decisions empresarials i patrimonials del consultant, incloent-hi eventuals processos de reorganització, transmissió d’actius o altres operacions de racionalització patrimonial, sense que això respongui a una finalitat merament fiscal, sinó a criteris econòmics i organitzatius raonables.

10. Que, en continuïtat amb el procés d’ordenació i estructuració patrimonial descrit als antecedents anteriors, i en el marc de les decisions empresarials i patrimonials previstes pel consultant, es projecta la realització d’una nova operació de reorganització empresarial, en els termes que s’exposen a continuació.

II. OPERACIÓ PROJECTADA

El consultant té la voluntat de dur a terme una operació d’escissió parcial de la societat C, en virtut de la qual:

1. La societat C transferirà a la societat D la branca d’activitat vinculada a l’exportació econòmica de l’immoble, juntament amb els elements patrimonials, tant d’actiu com de passiu, directament associats a aquesta explotació. Tot i tractar-se d’un únic immoble, la seva explotació econòmica presenta una organització diferenciada, amb ingressos recurrents, despeses pròpies i mitjans materials específics, configurant una unitat econòmica autònoma susceptible de funcionar de manera independent.

2. La societat C no quedarà extingida com a conseqüència de l’operació, mantenint la titularitat i el desenvolupament de la resta d’actius i branques d’activitat.

3. Al consultant, en la seva condició de soci únic de la societat C, se li atribuiran, atenent una norma proporcional, valors representatius del capital social de la societat D, en els termes previstos a l’article 2.2, lletra b), de la Llei 17/2017.

En conseqüència, l’operació projectada s’emmarca en el concepte d’escissió parcial previst a l’article 2.2, lletra b), de la Llei 17/2017, en tant que comporta la transmissió d’una branca d’activitat sense extinció de l’entitat escindida.

III. MOTIUS ECONÒMICS DE L’OPERACIÓ

El consultant entén que la nova operació compleix motius econòmics vàlids, en els termes de l’article 15.2 de la Llei 17/2017, per les següents raons:

4. Que l’operació projectada s’emmarca en un procés d’ordenació i reestructuració del patrimoni del consultant, amb la finalitat de dotar-lo d’una estructura més clara i funcional, facilitant la gestió individualitzada dels diferents actius immobiliaris.

5. Que el consultant té descendència i preveu, a mitjà o llarg termini, la transmissió del seu patrimoni als seus fills. En aquest context, la reorganització projectada permet que els béns immobiliaris quedin prèviament estructurats en diferents entitats, de manera que, en el moment de la successió, el patrimoni ja es trobi ordenat, reduint situacions d’indivisió i les dificultats de gestió que se’n podrien derivar.

6. Que aquesta organització prèvia del patrimoni facilita una futura transmissió més ordenada, en permetre que els hereus adquireixin participacions socials clarament delimitades, en lloc de drets indivisos sobre béns immobiliaris, contribuint a una major seguretat jurídica i a una gestió més eficient del patrimoni.

7. Que, en conseqüència, l’operació projectada respon a motius econòmics i patrimonials raonables, sense que la seva realització tingui com a objectiu principal l’obtenció d’un avantatge fiscal.

IV. OBJECTE DE LA CONSULTA

Per tots els motius exposats anteriorment, el consultant pretén acollir l’operació d’escissió parcial projectada al règim fiscal especial previst a la Llei 17/2017, complint l’obligació de comunicació prèvia establerta a l’article 16 i sense renunciar a l’aplicació d’aquest règim.

No obstant això, el consultant planteja el dubte de si la realització d’aquesta nova operació d’escissió parcial, també acollida al règim de la Llei 17/2017 i que recau sobre un immoble que va ser objecte d’una aportació no dinerària l’any 2019, pot tenir alguna incidència sobre el règim fiscal especial aplica a aquella primera operació.

En particular, es planteja si la nova operació pot afectar el manteniment del diferiment de la plusvàlua latent generada amb motiu de l’aportació no dinerària efectuada l’any 2019 en seu del consultant.



El contingut d’aquest text
és d'accés exclusiu per a usuaris subscrits

La subscripció a LesLleis.com inclou:
  • Accés il·limitat als textos refosos de lleis i reglaments
  • Lectura de textos legals vigents anteriors al BOPA
  • Inclusió de texts a demanda
  • Sense publicitat