Carregant...
 

Decret 264/2025, del 23-7-2025, d’aprovació del Reglament pel qual es regula la gestió dels residus carnis.


Exposició de motius

La Llei 25/2004, del 14 de desembre, de residus estableix la necessitat d’adequar progressivament les polítiques de gestió de residus a les normatives europees en concordança amb el que estableixen les convencions internacionals en la matèria, promovent les accions encaminades a prevenir i minimitzar la generació de residus i fomentant mesures de millora de la gestió dels residus, com poden ser, entre altres, la seva segregació a l’origen i la recollida i els tractaments selectius.

Considerant que les activitats agropecuàries i en particular les destinades a la tinença i a la cria de bestiar de renda, les activitats de prestació de serveis d’assistència veterinària i en general les activitats de fabricació, elaboració, transformació i comercialització de carn i productes carnis generen tota una sèrie de residus (cadàvers d’animals, parts anatòmiques i teixits animals i en general subproductes d’origen animal no destinats al consum humà) que per la seva naturalesa i característiques poden propagar nombrosos agents patògens i esdevenir, en determinades circumstàncies, focus més grans d’insalubritat;

Considerant que existeixen altres activitats, com ara la pràctica de l’art de la caça, la venda d’animals de companyia –inclosos els anomenats nous animals de companyia–, les activitats d’investigació amb l’ús d’animals d’experimentació, les activitats d’importació i distribució a l’engròs de carn i productes carnis envasats, que poden també generar residus que sovint es poden catalogar com a residus específics i en particular com a residus carnis o residus assimilables a aquests últims;

Atès que aquestes activitats necessiten una regulació concreta de la gestió d’aquests residus de manera que esdevingui eficaç i integri i en responsabilitzi totes les parts implicades des dels mateixos centres productors, passant pels gestors que prestin els serveis de recollida i transport, si escau, fins als centres de tractament i/o eliminació, a fi de minimitzar i evitar riscos per a la salut pública, la salut animal i en general la contaminació del medi;

Per tal d’adequar la normativa de gestió d’aquests residus als principis establerts en la Llei de residus, i en concret desenvolupar sistemes de gestió global des dels centres generadors fins als centres de tractament, tot regulant també el seu transport i emmagatzematge per part de terceres persones que hi puguin intervenir;

El 20 de juny del 2007, el Govern va aprovar el Reglament pel qual es regula la gestió dels residus carnis, amb l’objectiu de garantir una gestió correcta dels residus carnis, i va establir les normes i els mecanismes que s’havien de complir a fi de controlar totes les etapes de la gestió dels residus carnis, des de la producció fins al tractament final, sense perjudici d’altra normativa que li sigui aplicable.

Posteriorment, el 10 de desembre del 2014 el Govern va aprovar el Reglament de modificació del Reglament pel qual es regula la gestió dels residus carnis, en què es va modificar l’article 6 del Reglament esmentat per facilitar el transport de residus carnis per part dels ramaders i per part del departament responsable de la fauna i el Cos de Banders al centre de tractament de residus.

L’aprovació de la Llei 18/2024, del 19 de desembre, de caça i el seu desenvolupament reglamentari volen agilitzar la gestió dels cadàvers d’animals procedents de l’activitat cinegètica que no s’aprofitin com a carn per a consum humà, així com els animals no aptes per al consum humà o que puguin representar un risc sanitari a través de la valorització energètica de residus. En aquest sentit, aquest Reglament possibilita el transport d’aquests cadàvers d’animals al centre de tractament de residus per part de les persones caçadores, sense necessitat de contractar un gestor privat de residus, que en dificultaria la gestió.

D’altra banda, el Reglament també preveu que es puguin acceptar al centre de tractament de residus els cadàvers de gossos de caça, directament transportats per les persones caçadores, sabent que la gestió final d’aquests cadàvers és la valorització energètica.

Per tal de garantir la claredat en la consulta d’aquest Reglament, incorporant-hi les modificacions posteriors, es considera necessari disposar d’un nou Reglament pel qual es regula la gestió dels residus carnis.

Pels motius exposats, i a proposta del ministre de Medi Ambient, Agricultura i Ramaderia, el Govern, en la sessió del 23 de juliol del 2025, aprova aquest Decret amb el contingut següent:
Article únic

S’aprova el Reglament pel qual es regula la gestió dels residus carnis, que entra en vigor l’endemà de ser publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

Capítol primer. Objecte, definicions, classificació i àmbit d’aplicació

Article 1. Objecte

Aquest Reglament té per objecte regular la gestió dels residus carnis i la gestió dels cadàvers d’animals generats per les activitats ramaderes, les activitats derivades de la gestió de la fauna salvatge, incloent-hi l’activitat cinegètica, les activitats veterinàries, les indústries i els establiments en els quals es duguin a terme activitats de producció i transformació de carn, la recollida de la via pública de cadàvers d’animals i altres activitats que puguin generar residus similars, amb la finalitat de garantir la protecció tant de les persones directament exposades com la salut pública, la defensa del medi ambient i la preservació dels recursos naturals.
Article 2. Definicions

A l’efecte d’aquest Reglament, s’entén per:

1. Activitat ramadera: la que comporta la detenció d’animals de renda tant si és en una instal·lació o equipament previst a aquest efecte com a l’aire lliure.

2. Activitat veterinària: la desenvolupada en els hospitals, les clíniques i les consultes en les quals es duguin a terme prestacions assistencials pròpies de les ciències de la veterinària.

3. Indústries i establiments de producció i transformació de carn: les indústries, els centres i en general qualsevol establiment en el qual es duguin a terme activitats de fabricació, elaboració i transformació de carn i productes carnis.

4. Establiments de venda a l’engròs de carn i productes carnis: els establiments les activitats dels quals tenen per objecte principal la importació, la distribució i la venda a l’engròs de carn i productes carnis, envasats o no. A l’efecte d’aquest Reglament, també tenen la consideració d’establiments de venda a l’engròs de carn i productes carnis els que, tot i no tenir com a objecte principal aquestes activitats, les duguin a terme de forma accessòria a la seva activitat principal.

5. Activitats derivades de la gestió de la fauna salvatge: les derivades de l’aprofitament cinegètic de les espècies caçables, regulables i sotmeses a pla de caça i de la gestió sanitària de les poblacions de fauna salvatge.

6. Gestió de residus carnis: conjunt d’activitats encaminades a donar als residus carnis el destí final més adequat d’acord amb les seves característiques. Comprèn les operacions de classificació, recollida, emmagatzematge, transport i tractament, i la vigilància d’aquestes operacions.

La gestió dels residus carnis s’estableix en els àmbits següents:

a) Gestió al centre productor: comprèn les operacions de gestió que es porten a terme als centres generadors.
b) Gestió a l’exterior del centre productor: comprèn les operacions de gestió que es porten a terme a l’exterior dels centres productors.


7. Gestor: la persona o l’entitat pública o privada autoritzada a portar a terme operacions de gestió de residus carnis, tant si és productora dels residus esmentats com si no ho és.

8. Residus carnis: a l’efecte d’aquest Reglament, s’entén per residus carnis els cadàvers d’animals i qualsevol part anatòmica d’animals, així com els productes d’origen animal no destinats al consum humà o que ja no hi puguin ser destinats, generats per les activitats definides prèviament i dels quals els seus productors o posseïdors es desprenguin o tinguin la intenció o l’obligació de desprendre’s, en virtut de les disposicions legals vigents.

9. Productor: la persona física o jurídica, o l’entitat pública o privada, que posseeixi la titularitat administrativa d’una explotació agrària, d’un centre o d’un establiment que genera, per les activitats que s’hi desenvolupen, residus carnis.
LesLleis.com

10. Posseïdor: tot productor de residus carnis i tota persona física o jurídica que en tingui en el seu poder, i que no tingui la condició de gestor de residus.
Article 3. Classificació dels residus carnis

Els residus carnis es classifiquen en:

1. Grup I: cadàvers d’animals

En aquest grup s’inclouen tots els cossos sencers o bé parts anatòmiques dels cossos següents:

a) Animals de renda.
b) Animals de companyia, inclosos els abandonats i els animals exòtics.
c) Animals salvatges, inclosos els derivats de les activitats d’aprofitament cinegètic.
d) Animals d’experimentació.


2. Grup II: productes d’origen animal

En aquest grup s’inclouen tots els productes d’origen animal derivats de les activitats de producció i transformació de carn i de les activitats de venda a l’engròs de carn i productes carnis que per la seva naturalesa i característiques no són destinats al consum humà.

Aquests residus són:

a) La sang, les parts anatòmiques i les despulles dels animals sacrificats a l’escorxador.
b) Les canals i les parts anatòmiques que hagin estat objecte de comís sanitari a l’escorxador.
c) Les parts anatòmiques, les despulles i en general tots els subproductes d’origen animal generats a les indústries i els establiments que desenvolupen activitats de fabricació, elaboració i transformació de carn i productes carnis.
d) En general, qualsevol partida de carn o productes carnis envasats o no destinats al consum humà que hagin estat objecte d’una intervenció, una immobilització o un comís per part de l’autoritat sanitària, així com totes les partides de carn o productes carnis envasats o no que per motius diversos hagin exhaurit la seva vida comercial i ja no puguin ser destinades al mercat per comercialitzar-se.

Article 4. Àmbit d’aplicació

Aquest Reglament s’aplica a:

a) Totes les explotacions, les instal·lacions o els equipaments que es destinen a la cria d’animals de renda.
b) Tots els hospitals, les clíniques i les consultes que efectuen prestacions de serveis assistencials propis de la veterinària.
c) Tots els establiments i centres en els quals es duguin a terme, de forma exclusiva o no, activitats de producció, fabricació, elaboració i transformació de carn i productes carnis.
d) Totes les altres activitats a partir de les quals es puguin generar residus que per la seva tipologia i la seva gestió siguin assimilables als residus carnis segons el que estableix aquest Reglament, inclosos la tinença per part de particulars d’animals domèstics, els animals o parts d’animals de les espècies d’aprofitament cinegètic, així com els cadàvers d’animals que es trobin a la via pública.

Capítol segon. Gestió dels residus carnis als centres productors

Article 5. Condicions generals

La gestió dels residus carnis dins els centres productors s’ha de fer atenent criteris de segregació, asèpsia, innocuïtat i economia. En qualsevol cas, queda prohibit dipositar-los a la via pública o tota altra zona accessible al pas de persones.




Registreu-vos a LesLleis.com per
accedir al contingut complert d'aquesta pàgina.